Zijn peulvruchten gezond?

Peulvruchten staan vooral bekend als bonen, maar zijn onder andere ook linzen, erwten, kikkererwten, pinda’s en cashewnoten. Peulvruchten zijn een ideale vervanger voor vlees. Vandaar dat peulvruchten al eeuwenlang populair zijn bij het arme deel van de wereldbevolking, die geen vlees kan betalen. Wanneer je peulvruchten op de juiste wijze klaarmaakt en met mate eet zijn ze erg gezond.

Een 5-tal bijzonderheden over peulvruchten:

  1. Peulvruchten bevatten anti-kankerstoffen

Elk soort peulvrucht bevat een hoeveel omega-3 en omega-6 vetzuren, wat gezond is voor het lichaam. Daarnaast bevatten peulvruchten ook veel mineralen en B-vitaminen. Ook heeft onderzoek uitgewezen dat peulvruchten verschillende soorten anti-kankerstoffen bevatten. Het eten van peulvruchten kan dus een preventie werking tegen kanker hebben.

  1. Peulvruchten moeten met veel zorg bereid worden

Vooral in gemeenschappen die een keuken hebben met veel peulvruchten, wordtKikkererwten er met zorg omgekeken naar peulvruchten. Voor het koken worden de bonen eerst langdurig geweekt en daarna nog goed schoongespoeld. Bij kikkererwten worden de velletjes nog verwijderd. De wijze van koken van peulvruchten kan ervoor zorgen dat peulvruchten goed verteerbaar worden gemaakt. Schuim wat tijdens het koken op het water gaat staan wordt verwijderd en soms wordt het kookwater tussentijds nog vervangen. Peulvruchten worden daardoor goed verteerbaar en de belangrijkste voedingsstoffen blijven  behouden.

Vooral de Aziaten hebben een methode ontwikkeld om peulvruchten te bewerken. Dit doet men door bacteriën en schimmels in de bonen te enten, ook wel inoculeren genoemd. Deze wijze van fermentatie zorgt ervoor dat de phytinezuren geneutraliseerd worden en gemakkelijker verteerbaar zijn. Peulvruchten die niet geweekt zijn kunnen chronische gezondheidsproblemen veroorzaken.

  1. Commerciële soyaproducten niet eten

Hoewel soyaproducten altijd als gezond aangeprezen worden is dit niet het geval. Deze producten bevatten een hoog phytaatgehalte en enzymen-inhibitors. Dit is met normaal koken van soya niet te neutraliseren, waardoor je er veel teveel van binnenkrijgt. Ook zullen er tijdens het koken kankerverwekkende stoffen ontstaan. De commerciële soyaproducten worden dus sterk afgeraden.

  1. Peulvruchten op smaak brengen

Peulvruchten zijn ideaal om bonensoepen van te maken. Voeg hier altijd wat linzensoeplimoensap of een sap van gefermenteerde groenten aan toe. Ook kunnen vooral de zachtere peulvruchten goed samengaan met verschillende soorten kruiden en specerijen. Gerechten die bestaan uit bonen of linzen kunnen uitstekend gecombineerd worden met zuurkool of groenten die melkzuurgefermenteerd zijn. Als je bonen en linzen veel in salades gebruikt, gebruik dan veel uien, om de smaak te versterken.

Er wordt niet aangeraden om veel bonen uit blik te eten. De bonen worden onder een hoge druk en temperatuur in het blik gestopt. Dit helpt wel om het phytaatgehalte naar beneden te krijgen, maar tegelijkertijd worden gezonde voedingsstoffen verminderd. Ook worden er stoffen toegevoegd om het blik tegen roesten te beschermen. Dit zijn stoffen die niet heel gezond zijn. Ingeblikte bonen dus niet teveel nemen.

  1. Het is bewezen dat peulvruchten gezond zijn

Peulvruchten zijn inderdaad gezond, maar ze moeten wel op de juiste wijze bereid worden. Ook moet je niet overmatig peulvruchten gaan eten. 50 tot 170 gram peulvruchten op een dag is meer dan genoeg. Je kunt rustig dagelijks een kopje soep nemen, of wat peulvruchten verwerkt in een wrap of een salade.

Wanneer je wilt afvallen, dan hangt het per persoon of je wel of geen peulvruchten kunt eten. Voor de één zal het helpen, terwijl een ander juist helemaal niet afvalt van peulvruchten. Het is dan ook een kwestie van proberen of je peulvruchten juist in je dieet moet opnemen of er beter uit weg kunt laten. 

GRATIS EMAIL PALEO CURSUS


Door deze cureboekensus zal je elke dag zin hebben om paleo recepten te maken en te eten!  En je zal meer energie krijgen, gezonder worden, en vrolijker zijn. Wereldwijd zijn al miljoenen mensen je voor gegaan en hebben de vele voordelen ondervonden. Nu kan jij ook makkelijk de paleo levensstijl volgen door mijn cursus. 


Ja ik doe mee


 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: