Zijn granen gezond? En Paleo?

Je zult in dit artikel lezen of granen gezond genoeg zijn om wel of niet te eten en hoe je granen moet bewerken om de ongezonde stoffen eruit te halen en de gezonde stoffen erin te laten zitten. Het eten van granen doet de mens al vanaf de ijstijd. Uiteraard wel op een andere wijze dan wij nu gewend zijn. Wij eten vooral bewerkte granen, die zijn verwerkt in producten, zoals brood, cornflakes, pasta en graankoekjes, terwijl men vroeger onbewerkte granen at en in mindere mate.

Granen weken en fermenteren

Om granen te bewerken tot brood en andere graanproducten weekten en fermenteerde men vroeger eerst de granen. Dit deed men niet voor niets, omdat bepaalde stoffen in granen een negatieve invloed op onze gezondheid kunnen hebben. 

Granen bevatten bijvoorbeeld phytinezuur. In niet geneutraliseerde vorm verbindt deze stof zich met calcium, koper, magnesium en en zink en kan de opname van deze stoffen, die het lichaam juist nodig heeft blokkeren. Het eten van granen die niet gefermenteerd zijn kan daarom leiden tot een gebrek aan mineralen en verminderende kwaliteit van de botten. Hoewel het eten van onbewerkte granen tegenwoordig veel wordt aangeprezen, wat in het begin ook positieve effecten kan hebben op het darmsysteem, kan het later zelfs leiden tot het Irritable Bowel Syndroom (prikkelbare darm syndroom).

Het phytinezuur in graan kun je laten afbreken en neutraliseren door gebruik te maken van de hulpvaardige stoffen, zoals enzymen en lactobaccili, door het ongeveer 7 uur te laten weken in warm water. Het weken in warm water, zal er tevens voor zorgen dat bepaalde gezonde stoffen verbeterd worden en daardoor ook de gezondheid. Zo wordt bijvoorbeeld de werking van enzymen bevorderd. Enzymen zorgen er namelijk voor dat de hoeveelheid vitamines, vooral de B-vitamines verhoogd worden. 

Gluten

De proteïnes en gluten die granen bevatten zijn moeilijk te verteren door het darmstelsel. Vooral wanneer iemand grote hoeveelheden niet gefermenteerde granen waar veel gluten in verwerkt zijn tot zich neemt, kan dit op latere leeftijd problemen geven aan het verteringskanaal, waarbij men een groter risico loopt op allergieën, coeliakie, mentale problemen en een verstoorde spijsvertering. Ook is er na onderzoek gebleken dat gluten intolerantie te linken is aan Multiple Sclerose. Het weken en fermenteren van granen, helpt juist gluten en proteïnen gedeeltelijk af te breken en om te zetten tot stoffen die beter door het lichaam opgenomen worden. 

Ook dieren eten veel graan. De reden dat dieren granen wel beter verteren, is dat dieren die veel graan eten meestal vier magen hebben, waardoor het verteringsproces veel langer duurt. Mensen hebben juist een veel korter verteringskanaal en zo een veel korter verteringsproces. Vlees kan het menselijk verteringskanaal nog wel hebben, maar producten zoals granen, die een langere verteringstijd nodig hebben, kan het menselijk verteringskanaal niet echt aan. Een oplossing zou kunnen zijn om bij de bereiding van granen reeds bacteriën toe te voegen, die het eerste gedeelte van het verteringsproces reeds in gang zetten. 

Hoe de verschillend graansoorten het beste te bewerken zijn

Er zijn bepaalde graansoorten met veel gluten die liever niet gegeten worden, wanneer ze niet geweekt of gefermenteerd zijn, zoals haver, rogge, gerst en tarwe. Er zijn ook graansoorten die geen gluten bevatten, waar kweken of fermenteren niet perse nodig is, zoals rijst, boekweit en gierst. 

Er zijn granen, zoals volkoren rijst en volkoren gierst, die een lage hoeveelheid aan phytaten bevatten en niet noodzakelijkerwijs geweekt hoeven te worden. Wel is het aan te raden, om de phytaten verder te neutraliseren en te voorzien van andere en gezondere mineralen. De ideale wijze om te weken, is dit te doen in bouillon, voorzien met gelatine. Deze gelatine zal de vertering makkelijker maken. Kook granen niet in een hogedrukpan, want dat is te snel voor graan.

Voordelen van de verschillende graansoorten

Een anders soort graan wat afkomstig is uit de tarwefamilie is spelt. Spelt, wat zeer gezond is voor zieke en zwakke mensen is een uitstekende vervanging voor tarwe. Dit had men al reeds door in de middeleeuwen. Ook spelt bevat gluten, maar is tijdens fermentatie veel makkelijker af te breken en wordt daardoor ook beter verteerbaar. Spelt is zeer geschikt voor bijvoorbeeld zuurdeegbrood. Andere granen die geschikt zijn ter vervanging voor tarwe:

• Kamut 
Kamut is een graansoort die teruggaat tot het begin van de Egyptische tijd. Mensen die allergische reacties ontwikkelen bij de huidige graansoorten hebben baat bij kamut en spelt.

• Teff
De graansoort teff is afkomstig uit Noord-Afrika. Om teff te gebruiken voor brood, dient het geheel gefermenteerd te worden.

• Quinoa
Quinoa is afkomstig uit de Andes en wordt al lange tijd in deze streek gebruikt ter bevordering van de gezondheid. Eigenlijk is Quinoa geen tarwe maar een zaadsoort. Quinoa dient wel geweekt te worden, zodat ongezonde stoffen geneutraliseerd worden.

• Amaranth
Deze graansoort wordt al lange tijd in Zuid-Amerika gebruikt en later herontdekt. Het kan toegepast worden in vele gerechten.

• Boekweit
Ook boekweit is niet echt een graansoort maar een zaad en familie van de rabarberplant. Boekweit staat bekend dat het stoffen bevat die tegen kanker kunnen beschermen. 

De beste ontbijtgranen

ontbijtpap etende baby Wanneer je pap van granen eet, neem dan altijd granen uit een pak en niet uit grote vaten, want dit bederft veel eerder. Ook kun je biologische granen kopen en deze zelf breken of malen. Dit kun je doen met een graanmolen of een moutmolen. Het voordeel van zelf malen is dat je de meeste vitamines behoudt. Het fabrieksmatig malen van grote hoeveelheden graan gebeurd onder hoge temperaturen, waardoor veel vitaminen juist verloren gaan. Goed is om bij de granen een beetje lijnzaad toe te voegen, die je overigens niet boven de 40° Celsius moet verwarmen. Voor de opname van de nodige mineralen kun je er een beetje boter of room aan toevoegen. Room kan namelijk nog goed gebruikt worden voor mensen met een melkallergie. 

Er wordt tegenwoordig veel reclame gemaakt voor granola’s omdat dit gezond zou zijn. Maar granola’s zijn gemaakt van granen die bereid zijn door het graan te verhitten. Hierdoor is het heel moeilijk om granola’s te verteren. Sowieso worden de huidige ontbijtgranen geproduceerd op hoge temperaturen en onder een hoge druk, zodat er een bepaalde vorm ontstaat. Dit proces zorgt ervoor dat alle voedingsmiddelen vernietigd worden. We moeten dus eigenlijk weer terug naar de ouderwetse ontbijtgranen zoals, geweekte havermout of havergrutten.

Hoeveel graan kun je het best eten?

Tegenwoordig krijgen wij veel meer graan binnen dan de oudere generatie. Heel normaal is het om twee keer per dag brood te eten, ‘s avonds eventueel nog pasta en tussendoor een granenkoekje of mueslireep. Aangeraden wordt om ongeveer 100 tot 150 gram granen per dag te eten. Dit zijn ongeveer 2 tot 3 boterhammen.

Wel is het zo, dat wanneer je veel beweegt, je ook meer granen kunt eten. Wanneer je kijkt naar de meest gezonde bevolkingsgroepen in de wereld, dan kun je constateren dat het grootste gedeelte van hun voedsel bestaat uit langzame koolhydraten zoals groenen, fruit en peulvruchten. Granen zijn maar een heel klein onderdeel van hun dagelijkse menu. Critici van granen hebben dan ook redenen om het eten van granen niet aan te bevelen enkele van hun kritiekpunten kloppen dan ook wel.

Zo zou het lichaam van de mens niet in staat zijn om granen te eten en te verwerken en eten we tegenwoordig zoveel granen om op een goedkope manier calorieën binnen te krijgen. Ook bevat graan veel gluten, die het darmstelsel kunnen beschadigen. 

Vooral wanneer je veel granen eet, is het aan te raden om het graan te weken of te fermenteren. De gluten die je dan nog binnenkrijgt zijn veel gemakkelijker te verwerken door het verteringskanaal. Een kleine hoeveelheid ongeweekte of ongefermenteerde granen is geen probleem, maar neem wel 100% volkoren granen.

Een ander punt van kritiek is dat je last krijg van een insulinepiek na het eten van graan. Dit zou het hormoonstelsel kunnen verstoren. Het eten van granen kan er inderdaad aan bijdragen dat je extra insuline moet aanmaken. Dit kan voorkomen worden door het toevoegen van eiwitten of vet. De verstoring van het hormoonstelsel komt vooral voor bij graanproducten waarbij bloem is toegevoegd. Aan te raden is daarom om deze producten te vermijden. Om de insulinepiek laag te houden, is het vooral verstandig om veel te bewegen. 

Is fytinezuur slecht voor de gezondheid?

Fytaten of fytinezuur is een natuurlijke stof die is verwerkt in de buitenste lagen van granen en zaden. Graanproducten waarbij gebruik is gemaakt van hele graankorrels, zoals volkorenbrood zijn vooral voorzien van fytinezuur. Hoewel fytinezuur bekend staat dat het gezonde stoffen blokkeert kan het voor iemand met een normaal voedingsdieet geen kwaad. Ook heeft fytinezuur positieve eigenschappen, zoals het voorkomen van chronische zieken.

Afvallen

Wanneer je wilt afvallen wordt het niet aangeraden om heel veel granen te eten. Granen zorgen dat je matig tot veel (licht er ook aan wat je er op doet) insuline moet aanmaken en de eigenschap van insuline is dat het vet wil opslaan. Je moet dus geen voeding eten dat de insuline matig tot veel doet stijgen, zoals graan. 

Conclusie

Zijn granen dan gezond om te eten? Het antwoord is ja, maar er zijn wel enkele voorwaarden:
• Je moet er niet teveel van eten en je moet veel bewegen.
• Granen zijn vooral gezond als het 100% volkoren is.
• Granen zijn het beste te verwerken als je ook een goede eet- en leefpatroon hebt.
• Granen die geweekt of gefermenteerd zijn, zijn het gezondste.
• Granen die grof gemaald zijn en daarna direct genuttigd worden zijn het gezondst.

Aangeraden wordt dan ook om geen brood en pasta’s in de supermarkt te kopen, omdat deze graanproducten bovenstaande eigenschappen niet hebben. Deze producten kun je dus het beste bij een bakker of een gezondheidswinkel halen of zelf maken. Pasta en brood zijn ook heel goed te vervangen door andere producten, zoals een salade, smoothie, pannenkoeken of wraps. 

GRATIS EMAIL PALEO CURSUS


Door deze cureboekensus zal je elke dag zin hebben om paleo recepten te maken en te eten!  En je zal meer energie krijgen, gezonder worden, en vrolijker zijn. Wereldwijd zijn al miljoenen mensen je voor gegaan en hebben de vele voordelen ondervonden. Nu kan jij ook makkelijk de paleo levensstijl volgen door mijn cursus. 


Ja ik doe mee


 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: