Paleo ontbijt

Paleo ontbijt Tips om dit eenvoudig te maken

Wat is een gezond paleo ontbijt? Sommige mensen die waren begonnen met het paleo levensstijl, gaven aan dat eerst erg lastig was, maar ik ben op onderzoek gegaan en het valt reuze mee! Wanneer we aan een ontbijt denken, dan denken we vaak aan toast, cruesli met yoghurt of een boterham met jam of andere koolhydraatrijke producten met gluten.

Maar bij het paleo dieet dienen we aan een ander gezond ontbijt te denken. Ten eerste moet je erom denken, elke ochtend te beginnen met een ontbijt.  Je dient tevens bepaalde voedingsmiddelen los van elkaar te zien. Ontbijt is namelijk niet standaard yoghurt eten of een boterham met jam. Bij je ontbijt moet je denken aan je andere maaltijden, dus een goede bron van eiwit, een goede bron van vet en wat groenten. Hierbij denk je misschien, “dit is mijn avondeten”, maar binnen het paleo dieet bestaat het ontbijt ook uit deze onderdelen!

Ontbijten met eiwitrijk eten

Het klinkt misschien gek, als je er zo over nadenkt dat je gaat ontbijten met eiwitrijk eten. Als je eiwitrijke voeding eet aan het begin van de dag dan kun je de dag goed doorkomen en dat is dan ook de basis van een gezond ontbijt met het paleo dieet.

De meeste mensen voelen zich goed als ze ’s morgens ontbijten met eiwitrijke voeding. Probeer zelf eens uit of het jou ook bevalt. Welk voedsel is rijk aan eiwit: vlees,vis, noten en ei. Vlees bereiden in de ochtend kost veel tijd, maar ook daar heb ik een goede oplossing voor. Je kunt namelijk de avond van tevoren al veel voorbereiden. Ik plan altijd mijn maaltijden voor de hele week in en dan zorg ik dat alle boodschappen in huis zijn en ik veel in de avonden klaar kan zetten. Ik heb de structuur nu goed te pakken en merk dat ik er echt wat aan heb.

Iedere dag vormt vlees een groot deel van mijn standaardontbijt en ik merk dat ik me een fitter voel en meer energie heb. Ik ben nu zover dat ik iedere zondag een schema maak wat ik die week wil gaan eten. Ik maak een lijstje en maandags na het werken doe ik alle boodschappen daarvoor. Ik kan dan na het boodschappen doen, beginnen aan het avondeten en daarbij denk ik meteen aan mijn gezonde vlees ontbijt voor de volgende ochtend. Het is in het begin even wennen, maar ik zou het nu echt niet meer kunnen missen. Het is lekker, je kunt veel afwisselen en het grootste merkbare verschil met vroeger is dat ik de hele ochtend geen hongergevoel heb, ik hoef geen snacks te eten en kijk niet meer zo uit naar lekkere tussendoortjes.

Het is dus ook een goede manier als je af wilt vallen! Vlees,vis en ei bij het ontbijt, is een goede keuze. Vroeger werd dit ook veel gedaan.  Het is een gezond begin van de dag, dus kies voor het goede van vroeger en probeer het zelf ook.

Genoeg ontbijtideeën

Als je je eenmaal hebt verdiept in het paleo ontbijt, zijn er veel ontbijtideeën te bedenken. Je kunt veel recepten hieronder vinden. Deze zijn vrij snel te bereiden en zitten vol voedingsstoffen. Er zijn veel manieren om je ontbijt te bereiden. Veel gekozen producten zijn bacon, ei en avocado.

Bacon kies je dan als vleesproduct en avocado kun je toevoegen voor de goede vetten. Het is wel lekker als je af en toe wat af gaat wisselen en je kunt ook zelf variaties bedenken. Als het goed smaakt, maak je je eigen recept en kun je dat ook met anderen delen. Weet je al wat je straks gaat eten als gezond ontbijt? Ik wel en dat zal ik je zo vertellen. 

Als je vragen hebt over het paleo dieet of je wilt een recept, deel het dan met anderen, want zo krijg je antwoord op je vragen en nog meer gezonde ontbijttips! Het gaat er om dat je je fitter gaat voelen, meer energie krijgt en ook gaat afvallen. Je doel kun je nu bereiken met het gezonde ontbijt van het paleo dieet. Ik doe mee, jij toch ook?

Kies wat bij jou past

Ben je bang dat je met paleo je dag moet beginnen met een stuk vlees of een vette moot vis? Wees gerust, dit zijn slechts een paar van de vele mogelijkheden die je hebt!

Ik raad je wel aan het gewoon eens uit te proberen, want vaak zit het idee dat iets niet lekker is gewoon tussen onze oren. Wie weet, misschien voel jij je wel energieker dan ooit tevoren als je eenmaal gewend bent aan een lekker biefstukje met een goede portie roerbakgroenten! Blijkt dit toch niet jouw ding te zijn, dan zijn er volop andere opties.

In de rest van dit artikel geef ik je een paar tips voor paleo ontbijtjes die zó lekker zijn dat je jouw voorheen zo geliefde brood met gemak kunt laten liggen.

Geen eiwitrijk ontbijt

Als je niet fitter en energieker wordt van een eiwitrijk ontbijt, dan kun je ook prima een smoothie drinken. Als je er gezonde vetten in verwerkt, dan zal je langer een vol gevoel hebben en het helpt je bloedsuikerspiegel laag te houden. Maak voor het paleo ontbijt een salade. Je kunt gerust de avond ervoor al groenten snijden en de saus maken, dan is het alleen even alles mengen en klaar. Ook hier geldt: meng goede vette of eiwithoudende ingrediënten in je salade om veel langer een goed en vol gevoel te houden. 

 

Banaanpannenkoek

Deze zoete pannenkoeken zijn een geweldig alternatief als je een hartig ontbijt met vlees of vis niet ziet zitten en ook niet zo houdt van eieren met spek. Je maakt ze in een handomdraai en ze zijn koud net zo lekker als warm. Slimme tip: bak een extra pannenkoek, zodat je die dezelfde of de volgende dag als lunch kunt eten!

 Voor een flinke dikke pannenkoek:

·         3 eieren

·         1 banaan, gepeld

·         ½ eetlepel kokosolie

 

Meng banaan en eieren in de blender of met een staafmixer. Laat de kokosolie zachtjes smelten in een koekenpan en voeg dan het beslag toe. Zet het vuur vooral héél zacht, deze pannenkoek brandt snel aan! Laat zo langzaam mogelijk stollen en keer dan om, zodat de andere kant ook nog even warm wordt. Breng over op een bord en serveer met vers fruit naar keuze. Variatietip: doe een theelepeltje kaneel door het beslag.

Groente-omelet

Heb je geen bezwaar tegen een hartige start, dan is een groente-omelet een perfect ontbijt. Als je ’s ochtends te weinig tijd hebt om hem klaar te maken, dan bak je deze omelet gewoon de avond van tevoren; koud smaakt hij ook prima. En als je meteen een extra exemplaar maakt, heb je ook meteen weer een lekker lunchgerecht (of je ontbijt voor de volgende morgen).

Voor een goedgevulde omelet:

·         400 gram groente naar keuze, gewassen en gesneden (een zakje voorgesneden groente is extra makkelijk)

·         3 eieren, geklutst

·         ½ el kokosolie

Smelt de kokosolie in een koekenpan en bak de groenten hierin totdat ze zacht zijn. Voeg de eieren toe en laat de omelet rustig stollen. Keer met behulp van een bord om, bak de andere kant nog even en klaar is je ontbijt boordevol groente en eiwitten!

Havermout zonder havermout

Ben je erg gehecht aan een ontbijtje met havermout en vind je het jammer dat havermout niet paleo is? Dan moet je beslist dit recept uitproberen, minstens net zo lekker en dan ook nog eens veel gezonder! Je bereidt het net als je roerei klaar zou maken…

Voor een eenpersoons ontbijtje:

  • ½ kokosolie
  • 2 eieren, geklutst
  • 1 banaan, geprakt
  • 4 el water
  • je favoriete toppings (notenpasta, pompoenpitten, vers fruit, geraspte kokos)

Meng de geprakte banaan met de eieren en de helft van het water (kan ook in de blender of met de staafmixer). Laat de kokosolie smelten in een pannetje en roer er het eimengsel door en laat op zacht vuur langzaam (bijna) stollen. Doe over in een schaaltje, voeg de resterende kokosmelk en de toppings toe en je ‘havermout’ is klaar! Tip: voeg eens wat kaneel toe, of een andere specerij die je lekker vindt. Anijspoeder bijvoorbeeld, of gember, of een combinatie van verschillende zoete kruiden.

Leef je uit met smoothies
Vind je jezelf niet zo’n ontbijter? Ga dan eens wat experimenteren met smoothies. Die kun je zo licht of zwaar maken als je zelf wilt, zodat er altijd een ontbijtje is dat bij je past. Ik geef je hieronder een supersimpel basisrecept, maar ga vooral op zoek naar jouw favoriete combinatie. 

  • 1 banaan (of ander fruit)
  • flinke hand groene bladgroente (spinazie, andijvie, sla) of andere zachte groente
  • wat plantaardige melk (kokos, amandel)
  • eventueel wat water

Blenderen en klaar!
Voeg wat geraspte kokos toe, zodat je moet ‘kauwen’; dat is beter voor de opname van voedingsstoffen. Je kunt ook het water weglaten, zodat je een dikke smoothie krijgt, die je met een lepeltje kunt ‘eten’.

Volop mogelijkheden
Zoals je ziet kun je met een paleo ontbijt alle kanten op, of je nu de voorkeur geeft aan hartig of zoet, aan stevig of wat lichter. Ga aan de slag met deze recepten en speel ermee, of laat je verder inspireren door de vele paleo ontbijtrecepten die anderen al voor je hebben bedacht en uitgeprobeerd.

Wil je ’s ochtends wel de tijd nemen, maar voel je echt helemaal niets voor ontbijten? Ook dat is prima! De oermens had niet altijd op ieder moment voedsel beschikbaar en at soms ook gedurende langere periodes niets en toch heeft de mensheid overleefd. Zorg gewoon dat je ontdekt wat bij jou past en volg je gevoel: uiteindelijk doe je je gezondheid dáár het meeste plezier mee!

Wil je meer weten welke gerechten je kan gaan maken tijdens de overige dagelijkse maaltijden, ga dan naar paleo recepten om nog meer inspiratie op te doen. 

GRATIS EMAIL PALEO CURSUS


Door deze cureboekensus zal je elke dag zin hebben om paleo recepten te maken en te eten!  En je zal meer energie krijgen, gezonder worden, en vrolijker zijn. Wereldwijd zijn al miljoenen mensen je voor gegaan en hebben de vele voordelen ondervonden. Nu kan jij ook makkelijk de paleo levensstijl volgen door mijn cursus. 


Ja ik doe mee


 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: