Paleo dieet: dé natuurlijke manier van eten

Ben je niet tevreden over je gewicht, je gezondheid of je conditie? Heb je al de nodige diëten geprobeerd, maar niet het gewenste resultaat bereikt? Of voel je juist helemaal niets voor al die diëten en klinkt een gezonde, natuurlijke manier van eten je beter in de oren?

Dan moet je dit artikel over het paleo dieet zeker lezen! Want of je nu af wilt vallen, fitter wilt zijn of je sportprestaties wilt verbeteren, het paleo dieet is dé oplossing! Dit artikel vertelt je alles wat je wilt weten over deze oergezonde, natuurlijke manier van eten.

Paleo: het ultieme oerdieet

Als je ook maar een beetje belangstelling hebt voor een gezonde levensstijl, dan is de kans groot dat je de term ‘paleo’ weleens voorbij hebt horen komen. Maar weet je ook wat dit dieet nu precies inhoudt? Laten we dat eerst eens wat beter bekijken.

Het woord ‘paleo’ is eigenlijk een afkorting van het woord ‘paleolithisch’ en dat slaat weer op het ‘paleolithicum’: de tijd waarin onze verre voorouders leefden. Dit tijdperk, ook wel de Steentijd genoemd, begon ruim twee miljoen jaar geleden, toen de mens van toen voor het eerst stenen werktuigen ging gebruiken. Het duurde tot zo’n tienduizend jaar geleden.

Overzichtelijk eetpatroon

paleo dieet voedsel in koelkastJe kunt je voorstellen dat onze voorouders een compleet ander eetpatroon hadden dan wij vandaag de dag. Het is een bijna onmogelijke opgave om alle voedingsmiddelen op te sommen die wij wel eten, maar die zij níet aten.

Alles uit ‘pakjes en zakjes’, kant-en-klaarproducten, brood, frisdrank, fastfood, koek, snoep, ijs, chips en noem maar op – al deze zaken behoorden niet tot het dieet van de oermens. Maar, zo vraag je je misschien af, wat aten ze dan wél? In feite was het eetpatroon van onze voorvaderen zeer eenvoudig en dus overzichtelijk.

Kort gezegd bestond het voornamelijk uit voedingsmiddelen die hadden bewogen (vlees of vis) en/of die rauw eetbaar waren (noten, zaden, fruit en groenten). Natuurlijk koos de oermens niet voor dit voedsel, dit was simpelweg het enige dat in die tijd voor handen was!

Meer eten, minder gezond?

vrouw in de supermarkt

Nu heeft de menselijk soort vele eeuwen overleefd op een dergelijk relatief eenvoudig voedingspatroon. Daar kun je in ieder geval de conclusie uit trekken dat deze manier van leven genoeg voedingsstoffen bood om de opeenvolgende generaties in stand te houden.

Het eetpatroon dat wij er vandaag de dag op na houden, is daarmee vergeleken ‘piepjong’ en moet nog maar bewijzen dat de mens het daar ook zoveel eeuwen op uit kan houden.

En laten we eerlijk zijn, de vele welvaartsziekten (waaronder obesitas, ofwel overgewicht) waar we in het rijke westen mee te maken hebben, duiden er al op dat onze lifestyle lang zo duurzaam niet is als die van onze voorouders.

We hebben in onze moderne tijd eten in overvloed, veel meer dan men toen had, maar of we nu zo veel gezonder zijn? 

Dit mag je allemaal eten

Maar goed, stel dat je nu aan de slag zou willen met het ‘oergezonde’ paleo dieet, wat houdt dat dan in de praktijk in? Concreet draait het er bij paleo simpelweg om dat je eet zoals de oermens at.

Voornamelijk natuurlijke voedingsmiddelen dus, onbewerkt en zonder allerlei toegevoegde zaken (denk aan geraffineerde suikers, zoetstoffen, zout, kleur-, geur- en smaakstoffen, et cetera).

Met het paleo dieet keer je simpel gezegd terug naar de basis: een manier van eten die je lichaam geeft wat het nodig heeft, zonder het daarbij te overladen met allerlei overbodige (en in veel gevallen zelfs schadelijke) toevoegingen.

Pure producten als (onbewerkt) vlees, vis, eieren zaden, noten, (wat) fruit en veel verse groenten spelen dan ook een rol in vrijwel iedere paleo-maaltijd.

Dit past niet in een paleo dieetstiekem koekjes eten die niet onder paleo dieet vallen

In de Steentijd stond zuivel (nog) niet op het menu. In het paleo dieet horen zaken als melk en van melk gemaakte producten als kaas, yoghurt en roomijs dan ook niet thuis. Er zijn echter wel mensen die grotendeels paleo eten, maar af en toe toch kiezen voor melk.

In dat geval heeft volle, onbewerkte melk verreweg de voorkeur boven laten we zeggen magere, gepasteuriseerde melk. Roomboter is trouwens een behoorlijk puur product, en past in die die zin wel in het paleo dieet – zeker als je de variant neemt die is gemaakt van melk van gras-gevoerde koeien.

Maar de vezels dan?

Graan hoort ook niet bij de paleo lifestyle; mensen zijn pas 10.000 jaar geleden graan gaan eten, waardoor ons spijsverteringsstelsel evolutionair gezien nog niet optimaal op graan- en graanproducten is aangepast. De gluten uit granen kunnen hierdoor onder meer onze darmwand aantasten, met allerlei nare gevolgen van dien.

Graan is een goedkoop voedingsmiddel dat echter niet bijzonder veel voedingsstoffen levert – en mocht je denken “Ja, maar al die vezels dan?”, vergeet dan niet dat vezels ook volop voorkomen in groente en fruit. En met die voedingsmiddelen krijg je dan ook nog eens meer verschillende vitamines en mineralen binnen!

Ook peulvruchten als linzen, bruine en witte bonen, erwten, kikkererwten, et cetera passen niet in een strikt paleo-eetpatroon. Deze voedingsmiddelen bevatten wel voedingsstoffen, maar ook veel koolhydraten die niet meteen de beste input voor je lichaam zijn.

Een enkele keer bonen of peulvruchten kan geen kwaad, maar als je ze dagelijks eet, valt dat niet onder de noemer ‘paleo’.

Voedzamer én lekkerder

Mensen die volgens het paleo dieet gaan eten, maken zich overigens over de eerdergenoemde granen nog weleens zorgen. In Nederland zijn we nu eenmaal gewend om veel granen te eten. Ga maar na: brood of havermoutpap bij je ontbijt, tijdens de lunch ook weer meerdere boterhammen en dan ’s avonds nog een lekker bord pasta.

Toegegeven, die gewoonte zit er behoorlijk diep in bij de meeste mensen. Maar er zijn ook al heel wat mensen die hebben ontdekt dat bijvoorbeeld een goed gevulde groenteomelet een heel wat voedzamere start van de dag is dan die boterham met hagelslag, of dat schaaltje yoghurt met de ‘loze’ calorieën van die veel te zoete cruesli.

En als je dan ook nog merkt dat je kilo’s verliest, minder vaak ziek bent en een betere conditie krijgt, dan is wat mij betreft de keuze tussen een paleo- of een standaard maaltijd snel gemaakt!

Geen calorieën tellen

Wat ook een groot voordeel is van het paleo ‘dieet’, is dat het geen dieet is waarbij je calorieën moet tellen. Kun je je voorstellen wat er zou zijn gebeurd als de oermens zich bezig zou hebben gehouden met het tellen van calorieën?

Dan was de kans dat we nu als menselijke soort nog zouden bestaan waarschijnlijk een stuk kleiner geweest! Onze voorouders aten niet voor de gezelligheid, om hun frustraties weg te eten of om hun verveling te verdrijven – ze aten puur uit levensnoodzaak.

Het is mijn ervaring dat als je een tijdje met het paleo dieet bezig bent, je jezelf ook steeds bewuster wordt van je eigen ingesleten patronen op dit vlak. Door dat bewustzijn kun je deze patronen vervolgens doorbreken en vervangen door gezondere eetgewoontes.

Investeren in je gezondheid

Ongezonde gewoonten inwisselen voor een gezonde variant is niet altijd makkelijk, daar kunnen we eerlijk over zijn. Als je je hele leven lang al op een bepaalde manier eet, is het dan ook in veel gevallen niet makkelijk om het anders aan te gaan pakken.

Dat het wel degelijk mogelijk is, daar ben ik zelf het levende (en gezonde!) bewijs van. Wil je je huidige, minder gezonde eetpatroon aanpassen door paleo te gaan eten? Stel dan niet té hoge eisen aan jezelf en neem vooral de tijd om te wennen aan deze nieuwe lifestyle.

Je komt je hele leven al in aanraking met een hele range aan specifieke (maar vaak verkeerde!) aannames over voeding. Dan is het ook niet zo vreemd dat het misschien toch wat lastig is om al die ‘kennis’ los te laten. Wil je jezelf en je lichaam een groot plezier doen?

Neem dan wel de tijd die nodig is om jezelf een nieuwe levenswijze aan te leren. Iedere stap die je zet in de richting van de paleo way of life is een geweldige investering in je gezondheid die je dubbel en dwars terug gaat verdienen!

Simpel gezond met paleo

Bij het paleo dieet eet je drie voedzame maaltijden per dag die bestaan uit pure, onbewerkte voedingsmiddelen die aansluiten bij het eetpatroon waarop de mens vele duizenden jaren gedijde. Een tussendoortje kan, maar dan bij voorkeur wel een ‘paleo proof’ snack. Hierbij kun je denken aan een handje noten, wat rauwkost, een ei, fruit, enzovoorts.

Paleo is een overzichtelijke manier van eten, waardoor je al snel de smaken en kwaliteiten van pure voedingsmiddelen (weer) zult gaan waarderen.

Zodra je de positieve effecten van het oerdieet ervaart, kun je je al bijna niet meer voorstellen waarom je je gezondheid ooit geweld aan deed door kritiekloos allerlei ‘troep’ naar binnen te werken.

Je lichaam vaart wel bij dit eetpatroon, wat zich onder meer uit in een gezonder gewicht, minder cravings en een betere algehele gezondheid – en wie wil dat nou niet?

 

GRATIS EMAIL PALEO CURSUS


Door deze cureboekensus zal je elke dag zin hebben om paleo recepten te maken en te eten!  En je zal meer energie krijgen, gezonder worden, en vrolijker zijn. Wereldwijd zijn al miljoenen mensen je voor gegaan en hebben de vele voordelen ondervonden. Nu kan jij ook makkelijk de paleo levensstijl volgen door mijn cursus. 


Ja ik doe mee


 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: