Zeven dingen die je over koolhydraten moet weten

 Alles wat je moet weten over koolhydraten!

  1. Wat zijn koolhydraten?

De laatste jaren hoor je er steeds meer over: koolhydraten. We hebben het niet alleen meer over calorieën, maar vinden ook van alles over het aantal en het soort koolhydraten in onze voeding.

Maar wat zijn koolhydraten nu precies? Kort gezegd zijn het suikers, maar je moet je hierbij meer voorstellen dan alleen snoepgoed. Suikers kun je onderverdelen je in drie groepen: zetmeel, suikers en vezels.

Als je aardappelen of knollen eet, eet je suikers uit de zetmeelgroep. Honing en fruitsuiker vallen onder de suikers en vezels kun je vinden in de volle granen, groenten en fruit.

De belangrijkste eigenschap van een koolhydraat is zijn samenstelling. Je hebt koolhydraten die bestaan uit één suikermolecuul, de monosacchariden. Door de simpele samenstelling worden zij snel in het bloed opgenomen.

Disaccharide koolhydraten hebben twee suikermoleculen en hebben al iets meer vertering nodig. De laatste groep, polysachariden, hebben meerdere suikermoleculen en worden daarom ook wel complexe of samengestelde koolhydraten.

 

  1. Goede koolhydraten/slechte koolhydraten

Zowel de monosaccharide als de disacchariden zou je kunnen zien als simpeleKoolhydraten koolhydraten. Ze worden snel door het lichaam verteerd en hebben vaak weinig voedingswaarde. Denk bijvoorbeeld aan snoepgoed, gebak en frisdrank.

Het zal niemand verbazen dat deze producten niet goed zijn voor je gezondheid, maar wist je dat ook witte rijst, brood en pasta tot de simpele koolhydraten behoren? Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit meer een product uit deze groep kunt eten of drinken, maar probeer wel altijd de gezondste variant te kiezen.

Let hierbij op de volgende regel: naarmate er meer suikers en minder vezels in een product zitten, is het ongezonder.

Het beste dat je kunt doen, is het eten van complexe koolhydraten want deze zouden de basis moeten vormen van je koolhydraatinname. Het lichaam doet er namelijk langer over om ze af te breken, waardoor de suikers over een langere tijd geleidelijk worden afgegeven.

Hierdoor zul je minder pieken en dalen in je energieniveau ervaren. Iedereen kent wel het gevoel van een dipje. Wanneer je hiervan vaak last hebt, zou dit kunnen liggen aan de soort koolhydraten die je dagelijks eet.

Maar hoe zorg je er nu voor dat je genoeg complexe koolhydraten uit je voeding krijgt? In de meeste gevallen is het een kwestie van het gezondste alternatief kiezen. Wanneer je een maaltijd samenstelt, let er dan bijvoorbeeld op dat je in plaats van witte rijst voor zilvervliesrijst of wilde rijst kiest.

Om te achterhalen wat de beste keuze is, kun je de verpakking bestuderen. Producten die bestaan uit complexe koolhydraten bestaan vaak uit volkoren meel en bevatten vezels.

Let wel op voor de uitzonderingen! Zo behoort de aardappel eigenlijk tot de groep van complexe koolhydraten, maar gedraagt het zich in je lichaam als een simpele koolhydraat.

Het tegenovergestelde kan gezegd worden van fruit. Ook al is fruit simpel samengesteld, het bevat ook veel vezels, die ervoor zorgen dat de suikers langzamer in het lichaam opgenomen worden.

  1. Is het noodzakelijk voor een goede gezondheid om koolhydraten te eten?

Je lichaam heeft glucose nodig om het om te kunnen zetten in energie. Deze energie wordt niet alleen gebruikt om bijvoorbeeld te sporten, maar ook om alle interne processen in stand te houden.

Het is desalniettemin niet nodig om suiker of grote hoeveelheden koolhydraten in te nemen, het lichaam haalt ook glucose uit andere soorten voeding. Het is zelfs erg slecht als je te veel koolhydraten inneemt (meer dan 150 gram per dag). Niet alleen leidt zo’n hoge inname tot overgewicht, het kan op latere leeftijd ook voor gezondheidsproblemen zorgen.

Het beste kun je, als je een gezond lichaam hebt, tussen de 100 – 150 gram koolhydraten per dag eten. Deze richtlijn kan gevolgd worden door mensen met een gezond gewicht en die dagelijks voldoende bewegen. Wanneer je wilt afvallen, zul je natuurlijk je koolhydraatinname moeten aanpassen.

Eet in dit geval tussen de 50 – 100 gram per dag om op een gezonde manier tot een mooi resultaat te komen. Verder is het bij het afvallen van belang dat je snelle koolhydraten helemaal weglaat uit je dieet, alleen dan kan je lichaam de hormoonbalans herstellen en zal het optimaal vet gaan verbranden.

  1. Wat gebeurt er als je te veel slechte koolhydraten eet?

Het menselijk lichaam is niet ingesteld op het eten van grote hoeveelheden geraffineerde koolhydraten, omdat we dit in de afgelopen eeuwen niet of nauwelijks aten. Het lichaam is gewend om naast koolhydraten ook vitamines, mineralen, enzymen, eiwitten en vetten binnen te krijgen.

Deze stoffen zijn nodig om de voedingsmiddelen af te breken, maar in bewerkte producten ontbreken ze of zijn ze slechts in kleine hoeveelheden aanwezig. Wanneer je veel geraffineerde koolhydraten eet, ontstaat er dus een grote behoefte aan bepaalde vitaminen en mineralen.

Als je een keer te veel geraffineerde suikers eet, zul je niet meteen grote gezondheidsproblemen krijgen. Maar op de lange termijn is het wel erg schadelijk. De suikerwaarden in je bloed worden doorgaans op peil gehouden door onder andere je hormonen en je insuline aanmaak.

Wanneer je veel onbewerkte producten eet, werkt dit systeem op zijn best. De cellen in je lichaam kunnen in deze situatie een gestaag niveau van glucose vasthouden, waardoor het lichaam in balans gehouden wordt.

De suikers van bewerkte producten komen daarentegen snel in het bloed terecht. Je lichaam moet hierdoor extra hard werken om alles in goede banen te leiden en het verhoogt de aanmaak van insuline en hormonen. Wanneer dit vaker gebeurt, kan je lichaam er aan wennen om op deze manier voedingsstoffen te moeten verwerken.

Hierdoor kan het zijn dat sommige systemen niet meer “tot rust komen”, bijvoorbeeld wanneer de aanmaak van bepaalde hormonen niet meer teruggeschroefd wordt. Deze ontregeling kan leidden tot verschillende gezondheidsproblemen, zoals lichamelijke ziekten, maar ook geestelijke kwalen zoals depressie of gedragsproblemen.

  1. Zijn tafelsuiker en bloem een gevaar voor de mens?

Zowel suiker als bloem hebben veel nadelige gevolgen, het is daarom aan te raden omsuiker en bloem koolhydraten er zo min mogelijk van te eten of het zelfs helemaal uit je dieet te schrappen. Zo bestaat bloem alleen maar uit lege calorieën.

Stel je eens voor dat een product voor de helft uit bloem bestaat, dit betekent dat de andere helft volledig verantwoordelijk is voor het leveren van voedingsstoffen. Wanneer je veel van dit soort producten eet, krijgt je lichaam dus niet de bouwstoffen die het nodig heeft.

Tegelijkertijd eten veel mensen grote hoeveelheden suiker. De laatste jaren wordt deze stof steeds meer in verband gebracht met ziekten. Zo is er een verband ontdekt met anorexia, gedragsproblemen en zelfs kanker. Vooral wanneer het lichaam de voedingswaarden mist om de suikers fatsoenlijk af te breken, is het effect van suiker op de gezondheid groot.

Wanneer je toch suiker wilt eten, is het belangrijk om te weten dat fructose veel schadelijker is dan glucose. Fructose kun je in veel producten terugvinden, maar het zit met name veel in producten voor kinderen verwerkt. Let goed op wat er op de labels staat om de gezondste of de minst schadelijke keuze te kunnen maken.

  1. Waarom zijn geraffineerde suiker en bloem zo slecht?

Om hier antwoord op te geven, moet er eerst gekeken worden naar het verwerkingsproces van stoffen zoals suiker en bloem. Een natuurlijk product, zoals een suikerbiet, bevat veel voedingsstoffen. Voorbeelden hiervan zijn vitamine B, magnesium en chroom.

Wanneer een suikerbiet echter verwerkt wordt tot suiker, worden al deze voedingsstoffen eruit gefilterd waardoor er alleen suikers overblijven. Ditzelfde gebeurt met alle geraffineerde producten, de voedingswaarden verdwijnen terwijl er genoeg suikers overblijven om het lichaam van energie te voorzien.

Hierdoor krijg je minder honger, waardoor je naast de bewerkte producten weinig onbewerkte producten gaat eten. Dit alles leidt ertoe dat je stoffen mist, die je lichaam nodig heeft voor de vertering en het herstel van je cellen.

Soms wordt er naderhand synthetische vitamines en mineralen aan het product toegevoegd. Helaas zijn deze niet van dezelfde kwaliteit als de stoffen die eruit gefilterd zijn.

In sommige gevallen kunnen ze zelfs schadelijk zijn. Zo kan een te veel aan kunstmatig toegevoegd ijzer zorgen voor hartziekten. Het is beter om de geraffineerde suikers in je dieet te vervangen door een extra stuk fruit en een kleine hoeveelheid natuurlijke zoetmakers. Hiervoor kun je bijvoorbeeld honing, dadelsuiker, ahornsiroop of gedroogde rietsuiker gebruiken.

Ook is het een goed idee om voldoende granen te eten, aangezien deze helpen bij het afbreken van complexe suikers. Maar kijk hiermee wel uit! Onbewerkte granen kunnen in de spijsvertering de opname van belangrijke bouwstoffen zoals ijzer, magnesium en calcium verhinderen.

Het is beter om granen kunnen worden opgenomen. Zelfs mensen die granen slecht kunnen verdragen, kunnen het soms wel eten wanneer het op deze manier wordt bereid.

  1. Wat kun je beter wel en wat kun je niet eten?

Niet alle granen zijn even goed voor je. Bewerkte granen, zoals gepofte rijst, kunnen evengoed een negatief effect hebben. Om deze reden kun je beter geen rijstwafels eten en laat je ook liever de ontbijtgranen, die tot vormpjes zijn geperst, in de schappen liggen.

Let er ook op dat granen in de supermarkt vaak behandeld zijn met pesticiden of genetisch zijn veranderd. Het beste kun je dan ook biologische producten kopen. Een aanpassing, die je aan je eetgewoonten kunt maken is…

Om granen om deze manier te eten / behandelen

• Eet er niet te veel van, 100 tot 150 gram per dag is voldoende 
• 100% volkoren (met vezel) te eten 
• Te weken of fermenteren
• Met stenen te malen en daarna direct verwerken

Eet gerust langzame koolhydraten (peulvruchten, zoete aardappel of quinoa)  maar als je niet meer afvalt eet dan wat minder. Beperk snelle koolhydraten tot het minimum als je wilt afvallen. Anders kun je af en toe wat snelle koolhydraten eten maar zorg er wel dat het gezond is dus met voedingsstoffen. Eet grote hoeveelheden groenten. Fruit 1 a 2 als je wilt afvallen en 2 tot 4 als normaal wilt eten.

De 4 gezondste bevolkingsgroepen eten veel koolhydraten en die worden heel gezond oud. Dus het is gezond als je op deze wijze 75% van dagelijkse calorieën uit koolhydraten haalt.  

 

GRATIS EMAIL PALEO CURSUS


Door deze cureboekensus zal je elke dag zin hebben om paleo recepten te maken en te eten!  En je zal meer energie krijgen, gezonder worden, en vrolijker zijn. Wereldwijd zijn al miljoenen mensen je voor gegaan en hebben de vele voordelen ondervonden. Nu kan jij ook makkelijk de paleo levensstijl volgen door mijn cursus. 


Ja ik doe mee


 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: